dinsdag 10 oktober 2017

Wat is de toekomst van smart homes?

Welkom in mijn smart home


Mijn wekker gaat. Ik laat mijn hand nog even over het apparaat zweven om aan te geven dat ik de snooze-functie wil activeren. Na enkele minuten toont het apparaat zich echter onverbiddelijk. Door de verbinding met mijn agenda weet de wekker immers hoeveel sluimertijd het mij nog kan gunnen. Overigens is het opstaan geen straf. De verbinding tussen wekker en mijn koffiemachine heeft ervoor gezorgd dat mijn cappuccino al klaar staat. En uit de speakers klinkt mijn favoriete Easy Listening muziek. Natuurlijk is de woonkamer al op een aangename temperatuur. Want de thermostaat had ook op basis van mijn agenda vastgesteld hoe laat ik in een verwarmde kamer zou zijn.

Smart home
1. Smart home


Een scenario dat ver weg lijkt? Als je wel eens met 'Hé, Siri' de iPhone hebt aangesproken, of een andere slimme speaker geactiveerd hebt, weet je dat smart technologie al lang zijn intrede heeft gedaan in het huishouden. En als je net als ik met de tablet thuis of op afstand de verlichting en thermostaat bedient of muziek streamt, dan weet je dat de apparaten in huis al in veel opzichten smart zijn.

Visie op smarthomes


Maar mijn voorspelling is dat dat we nog maar aan het begin zijn van smart homes. Een vooruitblik op de toekomst wordt gegeven door de wasmachine die ik onlangs heb aangeschaft. Anders dan hoe ik het gewend was, bepaalt de machine zelf de dosering wasmiddel. Het apparaat spreekt hiervoor containers met wasmiddel aan die ik zelf plaats. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat het apparaat zelf op basis van mijn gebruik kan inschatten wanneer de container met wasmiddel leeg zal zijn.

De wasmachine zelf wordt de klant, en zal namens mij tijdig een bestelling doen voor een nieuwe container met wasmiddel. De nieuwe container wordt afgeleverd kort voor het moment dat ik inderdaad moet vervangen 

Het hele huis verbonden via internet


Alle huisraad zal verbonden zijn via internet. Dat vind ik handig want de koelkast kan op basis van de inhoud vaststellen dat melk op mijn (digitale) boodschappenlijstje moet worden geplaatst. Maar denk ook aan de apparaten die connected zijn met leveranciers. Deze kunnen zelf contact kunnen opnemen met de leverancier als een defect dreigt te ontstaan. Misschien dat we nog net zelf de deur openen voor de monteur die langskomt om de tv te herstellen die morgen defect gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten